Over Jamie en zijn familie

over Jamie
In het kort...........

Jamie Oliver is een culinair fenomeen. Hij is een van de meest geliefde televisiepersoonlijkheden ter wereld en een van Engelands bekendste exportproducten. Jamie was succesvol met televisieseries als The Naked Chef (BBC), Jamie's Kitchen, Jamie's School Dinners, Jamies Great Italian Escape, Return to School Dinners, Jamie's Chef, Jamie at Home, Jamies Ministry of Food, Jamie Does... en meer recent Jamie's 30 Minute Meals, het met een Emmy Award bekroonde Jamie's Food Revolution (ABC) en met specials zoals Jamie's Fowl Dinners, Eat To Save Your life, Jamie Saves Our Bacon en Jamies Fish Suppers (voor Channel 4).

 

Jamie heeft mensen geinspireerd om meer tijd in de keuken door te brengen - en zelfs om hun eigen eten te verbouwen! Zijn programma's worden uitgezonden in meer dan 100 landen waaronder Amerika, Australië, Zuid-Afrika, Brazilië, Japan en IJsland. Zijn boeken zijn in meer dan 30 talen vertaald en zijn niet alleen bestsellers in Engeland, maar over de hele wereld. Van zijn nieuwste boek, Jamie in 30 minuten, zijn in Groot Brittannië meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht en het is daarmee het snelst verkopende non-fictie boek uit de geschiedenis.

De restaurantketen 'Jamie's Italian' is enorm populair in Engeland en de Fifteen restaurant groep die hij in 2002 begon biedt jongeren op drie lokaties in de wereld de kans op een opleiding en produceert tegelijkertijd eten op het hoogste niveau. Jamie's nieuwste restaurant, Barbecoa in Londen, is een samenwerkingsverband met de Amerikaanse chef Perry Lang. Jamie woont in Londen en Essex met zijn vrouw Jools en zijn kinderen, Poppy, Daisy, petal en Buddy.

In meer detail 

Kort nadat Jamie in 1997 in een televisiedocumentaire over het River Café verschenen was, kreeg hij het aanbod om een eigen show te maken, en was The Naked Chef een feit. Het concept van de Naked Chef was om eten tot de kern terug te brengen. Jamie's praktische stijl en ontspannen benadering was voor velen een verademing en een enorme inspiratiebron, en het programma leverde hem in 2000 meteen een BAFTA Award voor de beste documentaireserie op.

 

Omdat het Naked Chef boek dat uitgeverij Penguin in combinatie met de serie uitbracht meteen een bestseller was, gaf de BBC binnen de kortste keren opdracht voor een tweede en derde serie, met bijbehorende boeken: The Return of the Naked Chef en Happy Days met de Naked Chef, waarbij Happy Days met de Naked Chef in het kerstseizoen van 2001 officieel het bestverkochte Engelse non-fictie boek werd.

 

In de herfst van 2001 hield Jamie zich vooral bezig met zijn rondreizende kookshow, nadat de Happy Days Tour met meer dan 17.000 bezoekers in Engeland een enorm succes werd, kreeg de show een vervolg in Australië en Nieuw Zeeland, waar Jamie in zeven steden voor uitverkochte zalen stond. Hij was nu een wereldwijd fenomeen. In 2001 werd Jamie ook door Tony Blair uitgenodigd om op Downing Street voor de Italiaanse premier te komen koken en schreef hij recepten in columns in diverse magazines zoals GQ en The Saturday Times.

 

Eind 2001 zocht Jamie een nieuwe uitdaging: hij wilde iets teruggeven aan de cateringindustrie en besloot een opleidingsrestaurant voor kansarme, laagopgeleide en werkloze jongeren te beginnen. Zoals inmiddels gebruikelijk werd hij tijdens het hele voorbereidingstraject van trainingsschema's, het restaurant en de liefdadigheidsorganisatie waaraan alle winst ten goede komt, op de voet gevolgd door camera's. De serie, Jamie's Kitchen, die in Engeland door Channel 4 uitgezonden werd, bleek een van de grootste hits van het televisieseizoen. De serie en het bijbehorende, gelijknamige boek zijn inmiddels in meer dan 40 landen uitgebracht en waren overal een doorslaand succes. De grootste overwinning van het restaurant zelf werd geboekt toen het de Tatler Best Restaurant Award 2003 won, en in hetzelfde jaar de Academy Award of Excellence tijdens de uitreiking van de Tio Pepe Carlton London Restaurant Awards. Jamie kreeg in 2003 bovendien een MBE (ridderorde) voor zijn verdiensten in de voedselindustrie. De Fifteen Foundation heeft in Fifteen London recent de achtste jaargroep leerlingen aangenomen. De eerste buitenlandse franchise van Fifteen opende in 2004 in Amsterdam zijn deuren, gevolgd door vestigingen in Cornwall (GB) en Melbourne (Australië) in 2006.

 

Aangemoedigd door het armzalige niveau van Britse schoolmaaltijden, begon Jamie in 2004 aan een van zijn meest ambitieuze projecten. Hij ging terug naar school met als doelstelling zowel kinderen als kantinedames te leren hoe leuk koken kan zijn, en dat een gezonde lunchmaaltijd veel beter is dan het gebruikelijke kant-en-klaar-voedsel. Jamie startte de nationale campagne Feed me Better (www.feedmebetter.com) en een online petitie voor betere schoolmaaltijden waarmee hij maar liefst 271.677 handtekeningen ophaalde, die hij op 30 maart 2005 naar Downing street 10 bracht, met het verzoek aan de regering om 280 miljoen beschikbaar te stellen om de kwaliteit van schoolmaaltijden te verbeteren, kantinedames op te leiden en goede spullen aan te schaffen. Zeven maanden hard werk en constant filmen mondde uit in de prijswinnende televisieserie, Jamie's School Dinners, van Channel 4. De serie leidde tot een roep om het systeem van schoolmaaltijden te veranderen, en won tijdens de UK National TV Awards de prijs voor Best Factual Programme. Daarnaast ontving Jamie en speciale onderscheiding voor zijn bijdrage aan de televisie.

 

In september 2006 kwam Channel 4 met een vervolgserie, Jamie's return to School Dinners, en in reactie op Jamie's nieuwste bevindingen besloot de Britse regering verder onderzoek te gaan doen naar schoolmaaltijden en voedselonderwijs.

 

Tussen deze twee series nam Jamie in 2005 een pauze van de scholen om zich aan Jamie's Great Italian Escape te wijden, een serie over zijn reizen in Italië en zijn liefde voor de Italiaanse keuken. Bij het programma hoorde ook weer een boek, het zesde in de reeks, genaamd Jamie's Italië, dat direct op nummer 1 in de bestsellerlijsten stond en waarvan er in de week voor Kerst meer verkocht werden dan van welk ander non-fictie boek ooit. Het werd bij de British Book Awards bovendien genomineerd als 'Book of the Year'.

 

Naast zijn televisieprogramma's en boeken is Jamie adviseur van de grote Britse supermarktketen Salisbury's op het gebied van kwaliteit en variëteit van supermarktvoedsel. Hij heeft ook een aantal hoogwaardige servieslijnen ontworpen voor Churchill China. In samenwerking met Tefal (T-Fal) heeft Jamie een serie potten en pannen op de markt gebracht, waaronder de Jamie Oliver Professional Series. Jamie heeft ook een Italiaanse voedsellijn en een assortiment culinaire cadeautjes, die beide internationaal gedistribueerd worden. Daarnaast heeft Jamie zich ontpopt als uitvinder van de fantastische Flavour ShakerTM, die in 2005 in Engeland op de markt kwam en nu internationaal verkrijgbaar is.

 

Van links naar rechts

The Naked Chef

The Return of the Naked Chef

Happy days with the Naked Chef

Jamies Kitchen

Jamie's Dinners

Jamie's Italy

In 2006 en begin 2007 werkte Jamie aan de televisieserie en het gelijknamige boek, 'Jamie at Home' (Thuis bij Jamie). Hij kweekte al sinds 2004 zijn eigen groenten, fruit en kruiden in zijn moestuin in Essex, en zowel het boek als de serie geven een mooi beeld van zijn liefde voor biologisch tuinieren en het bereiden van prachtige gerechten met producten uit eigen tuin. Het programma 'Jamie At Home' was al snel een grote hit in Engeland en de rest van de wereld, en het boek 'Thuis bij Jamie' bleek wereldwijd ook een van de grootste bestsellers.

In de herfst van 2007 kondigde Jamie met  'Jamies Italian' een nieuwe keten van betaalbare 'high street' restaurants aan, waarvan de eerste in mei 2008 in Oxford zijn deuren opende. Nog datzelfde jaar volgden restaurants in Bath (okt) en Kingston (nov), en vestigingen in Brighton, Cardiff, Guildford, Canary Wharf in Londen, Cambridge, Reading, Glasgow, Leeds, Liverpool, Londen (drie restaurants), Birmingham, Nottingham en Bristol  kijk op www.jamiesitalian.com voor meer informatie. Jamie's Italian heeft ook een vestiging in Dubai.

Jamie begon 2008 met twee grote televisieprogramma's in eigen land. Eat To Save Your Life ging over de analyse en autopsie door Dr. Gunther von Hagens, van een man van 160 kilo die zich letterlijk dood gegeten had, in een poging de eetgewoontes van een groep ondervoede Britten te veranderen. Jamie's Fowl Dinners was een diepgravend onderzoek naar de Britse pluimveesector. De boodschap was dat, tenzij de consument bereid was meer aandacht en geld aan het welzijn van kippen en ander gevogelte te besteden, de industrie ten dode opgeschreven zou zijn. Groepen variërend van de RSPCA tot diverse boerenorganisaties waren laaiend enthousiast en het directe resultaat was een toename van ongeveer 50% in de verkoop van biologische en vrije-uitloopkippen en -eieren.

In de loop van 2008 werkte Jamie aan diverse spannende projecten en verscheen onder andere in The Big Give, de Amerikaanse show van Oprah Winfrey op ABC, die in de lente uitgezonden werd.

Jamie's belangrijkste project van 2008 was Jamie's Ministry of Food, een Channel 4 serie waarin mensen die niet konden koken met een beetje aanmoediging en informatie aan de slag geholpen werden. De serie werd opgenomen in Rotherham en liet zien hoe vrienden, familie en collega's recepten doorgaven, en elkaar wisten te inspireren om met verse ingrediënten te koken. Tegelijk met de serie opende Jamie een Ministry of Food Centre in het centrum waar mensen die met kant-en-klaar-maaltijden wilden stoppen, terecht konden voor informatie, kooklessen en adviezen. Omdat het Ministry of Food Centre een doorslaand succes bleek, besloot de gemeente Rotherham het initiatief financieel te steunen. Inmiddels zijn de cursussen en klassen altijd weken van tevoren volgeboekt. In november 2009 werd een tweede Ministry Centre in Bradford geopend, in april 2010 gevolgd door een derde vestiging in Leeds. Veel Britse gemeentes overwegen nu dergelijke centra te openen om het toenemende overgewicht in Engeland een halt toe te roepen.

Het boek 'Jamie's Kookrevoltutie' werd in oktober 2008 uitgegeven door Michael Joseph en was al snel een van Jamie's meest succesvolle boeken, zowel nationaal als internationaal.

Begin 2009 had Jamie het zoals gebruikelijk weer vreselijk druk. Op televisie stelde hij het varkenswelzijn aan de kaak, en nam hij het in het eenmalige Channel 4 programma 'Jamie Saves Our Bacon' op voor Britse varkensboeren. Hij kondigde verder het nieuwe, high street kookwinkelproject, Recipease aan, waarvan het eerste filiaal in februari in Battersea/Clapham Junction geopend werd, enkele maanden later gevolgd door een tweede vestiging in Brighton.

Het was ook het jaar van de lancering van Jamie at Home. Een spannend direct verkoopmodel waarbij mensen een eigen handeltje kunnen beginnen door bijeenkomsten voor vrienden en collega's te organiseren. Kijk voor meer informatie op www.jamieathome.com

Op 1 april had Jamie het voorrecht om voor de derde keer in zijn carriëre op 10 Downing Street te koken, ditmaal voor de wereldleiders voorafgaand aan G20 besprekingen. Hij bereidde er samen met een groepje afgestudeerden en eenn leerling van Fifteen, een diner waarin de allerbeste Britse seizoenproducten in het zonnetje werden gezet. Amper 24 uur later vierde Jamie de geboorte van zijn derde dochter Petal Blossom Rainbow.

Jamie bracht een groot deel van 2009 door in Amerika, eerst voor de opnames van een serie voor Channel 4 (en het buitenland), Jamies American Roadtrip. Hij bezocht Los Angeles (Mexicaanse ex-bendeleden die door middel van eten en koken gerehabiliteerd worden), Wyoming (waar hij met echte, ouderwets levende cowboys de wildernis in trok), New York (waar hij zich buiten de toeristische routes begaf en in heerlijke gerechten uit Peru, Colombia, Egypte en China ontdekte), Louisiana (waar hij op alligatorjacht ging en meehielp een door een orkaan verwoest restaurant op te knappen), Georgia (waar hij Soulfood en een typische zuidelijke barbecue leerde kennen) en Arizona (waar Jamie een tijdje bij het Navajo volk verbleef en veel over hun voedsel en cultuur leerde kennen). Het bijbehorende boek, Jamie's Amerika, werd zijn 10de bestseller op rij.

Aan het eind van 2009 lanceerde Jamie de iPhone app '20 Minute Meals', die bijzonder goed in de smaak viel bij app-liefhebbers in Engeland en overzee, en hem bovendien de felbegeerde Apple Design Award voor apps opleverde.

Later dat jaar keerde hij terug naar Amerika, ditmaal naar West-Virginia, voor zijn eerste grote show voor de Amerikaanse televisie. 'Jamie Oliver's Food Revolution' beleefde in maart 2010 zijn debuut op ABC, en was met kijkcijfers tot 7,5 miljoen van het begin af aan een enorme hit. Jamie was bij Oprah om zijn campagne te lanceren, gaf interviews aan Letterman, Leno en Nightline, maar ook aan The New York Times en TIME Magazine, en mocht in Californië de prestigieuze TED Award 2010 in ontvangst nemen (vorige winnaars onder andere Al Gore en Bono). http://www.ted.com/talks/jamie_oliver.html. In augustus 2010 sleepte de Food Revolution een Emmy Award voor Beste Reality Serie in de wacht.

Alsof dat nog niet genoeg was lanceerde hij begin 2010 zijn nieuwe boek en programma, 'Jamie Does' (Jamie's Reizen), waarin we kunnen zien hoe hij inspiratie opdoet op goedkoop bereikbare plekken in de buurt, en authentieke recepten en smaken ontdekt.

In de herfst van 2010 zette Jamie de eerste stappen op het pad van de dagtelevisie. '30 Minute Meals' werd in Engeland dagelijks om 17:30 uitgezonden en was bedoeld om te laten zien hoe je door je keuken slim te gebruiken in een half uur niet slechts één gerecht, maar een complete maaltijd op tafel zet. Het bijbehorende boek, Jamie in 30 minuten werd zijn best verkopende boek tot nu toe, en met 1 miljoen exemplaren tot Kerst 2010, het snelst verkopende boek in de Britse geschiedenis.

Op 3 november opende Jamie samen met de beroemde Amerikaanse chef Adam Perry Lang het Barbecoa restaurant in het One New Change winkelcentrum, naast St Paul's Cathedral. Het restaurant is gespecialiseerd in traditionele kookmethodes op hout, houtskool en rook, kijk voor meer informatie op www.barbecoa.com

Begin 2011 verhuisde het hele gezin Oliver voor twee maanden naar Californië, waar Jamie voor ABC een tweede serie 'Jamie's Food Revolution' opnam.

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Laat het ons dan weten. 

LET OP! deze website is een FAN-Website en op geen enkele wijze verbonden aan Jamie Oliver. Alle vragen / klachten met betrekking tot aankopen van producten kunnen wij niet beantwoorden. We verwijzen u door naar de officiele Jamie Oliver Website of naar de website van de firma waar u het product heeft gekocht.

Wat is je voornaam?

Wat is je achternaam?

Wat is het Emailadres?

Wat is het telefoonnummer?